کد مطلب:224265 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:187

و هذا تفصیل الاملاک و الرقبات
از بابت موقوفات جد غفران پناه كه بر ذكور اولاد خود وقف نموده اند اگر در ایام قلائل حیات خود از صلب این فقیر پسری به هم رسد متولی بوده به شروطی كه در وقف نامه جد مغفورم ثبت است عمل نمایند و اگر این ضعیف را پسری به هم نرسد تولیت به هر یك از ذكور اولاد جدم كه در آن وقت موجود باشند متلق است به شروط واقف عمل نمایند.

مزرعه مغون

واقع در بلوك رادكان مشهد مقدس محدود شمالا به پشته های بلا مالك و شرقا به مزرعه كسبار غربا به قریه ی رادكان جنوبا بالنك كوباغ با توابع و لواجق و مضافات و منسوبات و اراضی و قنوات و منسوبات.

34 سهم

از جمله سی و چهار سهم

20 سهم

بیست سهم و یك دانك و نیم



[ صفحه 351]



مزرعه دستجرد

واقع در بلوك رادكان محدود شرقا به آب سیاه و شمالا به مزرعه بیرامشاه و غربا به مزرعه ی اندریزی و جنوبا به مزرعه ی چهارمحن كه ملك عالی حضرت نجابت و سیادت پناه عالیجاهی میرزا محمد محسن رضوی است. با مضافات و متعلقات و قنوات و عیون و اودیه و كشتجات و ما یتعلق بها شرعا و عرفا.

33 سهم

از سی و سه سهم

15 سهم

پانزده سهم

مزرعه بیرامشاه

كه بلند الماست محدود شرقا به مزرعه ی پرك و شمالا به مزرعه ی بهمن جان و غربا به مزرعه ی اندریزی و جنوبا به مزرعه ی دستجرد مذكور و با توابع و لواحق منسوبات و متعلقات و سایر مایضات و ینسب الیه شرعا ام عرفا واقع در بلوك رادكان بالتمام.

مزرعه بهمن جان

واقع در بلوك رادكان محدود شمالا بخیل و به مزرعه ی سوهان موچینان و شرقا به مزرعه ی خرج و غربا به مزرعه ی بیرامشاه و اندریزی و جنوبا به مزرعه ی پرك با توابع اجمع و لواحق اكنع از:

20 سهم

بیست سهم

6 سهم

شش سهم

آب دیوانه

واقع در بلوك اردكان كه به غایت الاشتهار و نهایت المعرفه مستغنی است از ذكر حدود و اوصاف با توابع و لواحق بالتمام.

قریه: ویران بود نوغان در - طاحوبه باغو

عن باغ در كاریز با توابع بالتمام عن باغ یونس با توابع و مضافات بالتمام دائره از آب رودخانه كشف رود چشمه سار بالتمام.

آن ها كه امانت است كه ملكی علیا حضرت همشیره عفیفه شهربانو بیگم است و هر ساله حاصل آن را به وظیفه جمعی مقرر داشته اند و بعد از ارتحال این ضعیف به هر چه ایشان فرمایند مختارند ملك ایشان است و بدیشان متعلق است.

مزرعه ی خلچ

محدود غربا به مزرعه ی نوتپه و شمالا به ده نوچناران و شرقا به مزرعه ی قوشق آباد و جنوبا به قریه جور مكن واقع در بلوك منیژان با توابع و مضافات و لواحق بالتمام.



[ صفحه 352]



مزرعه نوروز آباد

محدود غربا به مزرعه احمد آباد و شمالا به مزرعه جوخروش و شرقا به مزرعه سران چشمی و بكاله خیمه دوزان و جنوبا به مزرعه حافظ آباد با توابع و لواحق و مضافات واقع در بلوك طوس بالتمام.

املاك

كه ملكی مسماة به پیكر خانم نزد فقیر امانت است هرگاه وارث شرعی مشارالیها حاضر شود پس از ثبوت و ارثیت و حصر آن رقبه مذكوره به تصرف او باز گذارند همگی و تمامی نصف مزرعه جوقان واقع در بلوك منیژان مشهد مقدس محدود غربا به مزرعه (گودرز) و شمالا به مزرعه چنبر غربال میر محمود زرگر و شرقا به مزرعه اشكوان و كلانه (سهم كود) و جنوبا به كلاته مزبور تیمور با توابع و لو احق و مضافات و منسوبات و ملحقات و متعلقات و قنوات اراضی سوای طاحونه ی دائر سرآب آن كه ملك فقیر است در تحت موقوفات در می آید بالنصف همگی نصف مزرعه است (و حك صحیح است به خط كاتب الاصیل)

املاك

كه در ملكیت باقی است و وارث علی ما فرض الله تصرف خواهند نمود كه به ممر معاش والده ی فرزند اعزه سلیمه و هی المسماة بماه بی بی مقرر شده تا در قید حیوة بوده باشد خرج خود نماید و بعد از فوت او مزرعه قوشق آباد داخل رقبات موقوفه سازند و همه به ارث تصرف نمایند

مزرعه قوشق آباد

كه در تحت موقوفات به حدود و اوصاف ذكر خواد شد با تمام باغ نهر نكاح للشهره مستغنی است از تحدید مع یخدان به اتمام.

حمام

واقع در خیابان بالا سر مبارك در جنب منازل این ضعیف مشهور به حمام میرزا ابراهیم از كرایه ی آن هر روزی دویست دینار به روشنائی و حافظ سر قبر این فقیر دهد ما بقی به ممر معاش او مقرر باشد.

دكاكین

واقعه در مشهد مقدس ملك این ضعیف است كه به شهره مستغنی از تحدید و توصیف است از همگی نصف.

املاك

كه در ملكیت باقی است خواه آن چه سوای موقوفات كه الحال در تصرف است و خواه آنچه بعد از این به تصرف در آید وارثان بر حكم ذیل تصرف نمایند.



[ صفحه 353]



خان

در سر میدان مشهور به خان میرزا ابراهیم با توابع و لواحق بالتمام.

دكاكین

واقع در شهر مشهد مقدس كه ملك این ضعیف است سوای نصف كه به جهة ممر معاش والده فرزند اعزه نوشته شده بالنصف.

املاك

ملك ارثی و اكتسابی این ضعیف بود به صیغه ی صحیحه ی عربیه شرعیه وقف اولاد خود نموده و وقف سادات رضوی ساكن مشهد مقدس رضوی به شرایطی كه مسطور خواهد شد.

قریه مغون

محدودی كه در تحت وقف اولادی جدم مذكور شده از جمله سی و چهار سهم و دو دانك و طوجی شش سهم.

مزرعه دستجرد

رادكان به حدودی كه ذكر شده سابقا از جمله سی و سه سهم منها پانزده سهم وقف جد مغفورم هیجده سهم.

مزرعه بهمن جان

واقع در بلوك رادكان به حدودی كه ذكر شده از جمله بیست سهم هفت سهم و دو دانگ و سهم.

مزرعه تارو

واقع در بلوك رادكان غربا به مزرعه پرك و شمالا به مزرعه منیژگه و شرقا به جبل و جنوبا به قریه رادكان با توابع و لواحق و مضافات بالتمام.

مزرعه منیژگه

واقع در بلوك رادكان محدود غربا به مزرعه بارو و شمالا به مزرعه دوژ ملك و شرقا و جنوبا به جبل با توابع و لواحق و مضافات منسوبات بالتمام.

مزرعه اندریزی

واقع در بلوك رادكان محدود غربا به مزرعه بارو و شمالا به مزرعه بهمن جان و شرقا به مزرعه بیرامشاه و جنوبا به پشته های بلا مالك با مضافات و منسوبات بالتمام.

قریه رادكان

محدود غربا به آب سیاه و شمالا به مزرعه پرك و به مزرعه بارو و شرقا به قریه مغون و جنوبا به مزرعه ی كسباد و به جوی شوره با توابع و لواحق



[ صفحه 354]



و مضافات و منسوبات از همگی و تمامی مع باغ كه احداث نموده ایم یك دانگ كه عبارت از یك سدس باشد

مزرعه كسبار

محدود غربا به قریه رادكان و بالنگ گوباغ و شمالا به قریه مغون و شرقا به مزرعه غزل حصار و صحرای پیوست و جنوبا به مزرعه شوره واقع در بلوك رادكان بالتمام.

مزرعه خواجه اشترپی

واقع در بلوك مذكوره محدود غربا به مزرعه شوره و شمالا به مزرعه غزل حصار و صحرای بلا مالك و شرقا به مزرعه نواب و به چشمه باران و جنوبا به آب سیاه با توابع و مضافات و لواحق بالتمام.

مزرعه چناران

كه به غایت الاشتهار استغنا دارد از تعریف، واقع در بلوك منیژان از همگی یك ربع الربع.

مزرعه قوشق آباد

محدود غربا به مزرعه دستجرد غلامان و مزرعه خلج و شمالا به مزرعه كسلان جود و طاهر آباد و شرقا و جنوبا به مزرعه كوفیابان كه با والده ی فرزند اعزه بوده باشد و به ممر معاش او دهد و بعد از فوت او داخل رقبات موقوفه سازند واقع در بلوك میان ولایت مشهد مقدس بالتمام.

مزرعه امین

واقع در بلوك شاندیز محدود غربا به مزرعه گوارده و شمالا به مزرعه سرو آباد و به مزرعه شنفله و پای ده و شرقا باشتفتر و جنوبا به اراضی آب روده (ابرده) قریه شاندیز و مزرعه سر آسیا با توابع و لو احق بالتمام.

مزرعه قصر مهدی

واقع در بلوك جا غرق مشهد محدود غربا به مزرعه نورده و شمالا به مزرعه ی باغوی بهاءالدین حسین و مزرعه اروند و شرقا به شارق كوشك سفید و جنوبا به مزرعه نورده و بعضی به شارق كوشك سفید بالنصف.

مزرعه نكاح

واقع در بلوك مشهد مقدس محدود غربا (به طول بابا) و سروه و شمالا به مزرعه خایقان و شرقا به مزرعه ی سمرقند و جنوبا به مزرعه علی آباد با توابع و لواحق و باغات متعلقه بواقف و مالكانه باغات كه مردم در قریه ی مذكور به ما نهاده اند بالتمام.

مزرعه ماشورك

واقع در بلوك منیژگان مشهد مقدس محدود شرقا به جوی مزرعه شادی شاه و به جوی لنگر و شمالا به مزرعه سلطان آباد و غربا به مزرعه



[ صفحه 355]



سنگ پست و جنوبا به پشته های بلا مالك با توابع و لواحق و مضافات سیما مزرعه شوذاب و ماشورك كهنه بالتمام.

مزرعه اره

واقع در ولایت جام محدود غربا به اراضی سنگ بست و شمالا به مزرعه ایروان و شرقا به مزرعه سلیمانی و جنوبا به صحرای روح بند با توابع و لواحق و مضافات و منسوبات بالتمام:

قریه نوقاندر

واقع در بلوك عن باغات چهار قطعه.

سالار حاجی

یك قطعه

یونس

دو قطعه

ساره

یك قطعه

نویاك

قطعه

كه در حدود كنگ واقع است

طاحونه باغو

دائر به آب رودخانه ی كشف رود و چشمه سار با توابع (بالربع)

مزرعه شورچه

و غیره شورچه واقع در بلوك رادكان بالنصف (بالنصف) ساق روان واقع در بلوك شاندیز بالتمام.

باغ عشرت آباد

و غیره واقع در اندرون شهر بند در محله كاریزها مع یخدان متصل به آن بالتمام.

طاحونه

جوغان دائر به آب مزرعه ی جوغان بالتمام.

رقبات مسطورات را واقف وقف نمود بر اولاد خود «للذكر مثل خط الانثیین» و سادات رضوی ذكور و اناث علی السویه بدین موجب كه متولی بعد از این مذكور خواهد شد ابتداء به اخراج یا به حسب اخراجه شرعا و عرفا از زكوة و حقوق سلطانی و اطلاقات دیوانی و مصالح الاملاك و نفقه قنوات و تعمیر عمارات و آن چه موجب تكثیر انتفاعات بوده باشد نمایند باقی مانده ده یك تصرف نموده از شتوی وصیفی و بعد از آن نصف حاصل سفید برو تمام اثمار و سبز بر دادور میان اولاد واقف (للذكر مثل خط الانثیین).

خواه آن كه متولی است خواه غیر متولی قسمت نمایند و نصف سفید بر را بعد از ده یك حق التولیه بر سادات رضوی ساكن مشهد مقدس رضوی علی مشرفه التحیة و السلام ذكور و اناث علی السوی تقسیم نمایند و تولیت این وقف را مفوض ساخت به نفس خود مادام حیات و بعد از دیر زندگانی واقف اگر واقف را پسری به هم رسیده باشد متولی شرعی او بوده باشد و شرایط



[ صفحه 356]



وقف عمل نماید و اگر واقف در گذرد و از او پسری به هم نرسیده باشد تولیت موقوفات مذكوره به فرزند اعزه اما نها الله سبحانه فی مهدا العفه سلیه بانو طول الله عمرها متعلق است كه ده یك به حق التولیه تصرف نموده بعد از آن نصف سفید برو تمام سبز بر را خود تصرف نماید و نصف سفید بر را بعد از ده یك حق التولیه بر سایر سادات رضوی ساكن مشهد مقدس ذكور و اناث علی السوی قسمت نمایند و اگر اولاد فرزند اعزه ذكور به هم رسد بعد از ارتحال او آن فرزند ذكر متولی خواهد بود و اگر در فرزندان چند ذكوره بوده باشد (اسن اصلح ارشد) متولی باشد و حق التولیه تصرف نموده تتمه بر فرزندان واقف و بر سادات رضوی هم چنانچه سابقا شرح داده شد قسمت نمایند به نوعی كه رأی متولی اقتضاء نماید و روا نیست بر هیچ آفریده ی را از سلاطین عظام ذوی الاقتدار و صدور رفیع القدر عالی مقدار و حكام نصفت شعار و متصدیان و ناظران اوقاف را كه معامله وقف مذكور مدخل سازند یا متولی را مكلف سازند كه آن چه به سادات رضوی می دهی به وقوف و شعور ما مقسوم ساز یا تفحص و تجسس نمایند كه چه مقدار حاصل موقوفات مذكوره شده و چه مبلغ و مقدار بر فقراء و سادات رضوی رسیده چه مجموع این ها برای متوالی باز بسته است و هیچ آفریده ای را جایز نیست با او در این باب گفتگو نمود چه برای او مفوض و مرجوع ساخته ایم و العهدة علیه فی الدارین به نوعی كه یوم یقوم الحساب از عهده ی جواب بیرون تواند آمد عمل خواهند نمود.

هذا ما عهدت الیكم و العهدة فی الدارین علیكم و الختم بالصلوات و السلام علی نبیه و حبیبه و كان ذلك منصف شهر شوال ختم بالخیر و الظفر و الاقبال سنة ثمان و ثلاثین و الف (1038) من الهجرة المباركة المیمونة الاحمدیة المصطفویه علی صاحبها الف صلوة و تحیه و اگر ذكور در اولاد واقف نبوده باشد و اناث متعدد باشند هر یك از اناث كه به واقف اقرب باشند متولی این وقف باشند و ده یك حق التولیه تصرف نمایند و نصف حاصل شتوی كه سفید بر می خوانند و تمام حاصل اثمار صیفی كه سبز بر می نامند در میان سایر اولاد خواه آن كه به تولیت اقدام نمایند و خواه غیر آن قسمت نمایند و اگر یكی از اولاد فوت شده باشد و از او عقبی و نسلی مانده باشد بدین جهت كه اقرب منع ابعد می نماید او را محروم نسازند و با سایر اولاد شریك و سهیم دانند و اگر ذكور بهم رسد او را (للذكر مثل حظ الانثیین) نصیب دهند و اگر اناث باشند بعد از وضع ده یك حق التولیه كه به هر یك متولی باشد مخصوص است همه علی السویه شریك و سهیم باشند و اگر فرزند ذكور به هم رسد و اناث به واقف اقرب باشند تولیت بدان فرزند ذكور متعلق دانند و صلی الله علی سیدنا محمد و آله اولاد آخرا.



[ صفحه 357]